FC Zwolle Stadion wordt IJsseldelta Stadion

FC Zwolle Stadion wordt IJsseldelta Stadion

PEC Zwolle speelt vanaf 12 juli 2012 in het IJsseldelta Stadion. Tot op heden droeg het stadion nog de projectnaam vanuit de bouwperiode, namelijk het FC Zwolle Stadion. Met de verwijzing naar IJsseldelta onderstreept PEC Zwolle dat het een voetbalclub is voor alle voetballiefhebbers uit de regio. Ook neemt de club het voortouw in het profileren van de economisch sterke regio met één gezicht: IJsseldelta.

Edward van Wonderen, Algemeen Directeur: “PEC Zwolle wil het kloppend hart van de regio zijn op sportief, zakelijk en maatschappelijk gebied. Om dit te benadrukken geven wij het stadion de naam IJsseldelta Stadion. Voetballiefhebbers uit de regio IJsseldelta krijgen hiermee een eigen voetbalstadion. Het is een veilige en sfeervolle thuishaven voor spelers, supporters, sponsoren, vrijwilligers, medewerkers en andere betrokkenen uit de regio. De keuze voor het IJsseldelta Stadion is nu gemaakt omdat binnenkort wordt gestart met verwijsborden rondom het stadion."

Nadat PEC Zwolle eerder al het logo van Zwolle Marketing op het tenue plaatste, verwijst de club met het IJsseldelta Stadion nu naar haar banden met de regio. De afgelopen jaren werden regiobijeenkomsten georganiseerd met diverse organisaties uit de regio. Rondom specifieke thema’s werden overheden, bedrijven en onderwijsinstellingen met elkaar verbonden om samen te bouwen aan een krachtige regio IJsseldelta. Ook zijn verschillende amateurclubs uit de regio jeugdpartner van PEC Zwolle geworden, met als doel om kennis over het opleiden van jeugdspelers te delen. Verder werden verschillende regionale verenigingen uitgenodigd om PEC Zwolle te ondersteunen met ballenjongens, vlaggendragers en supporters.

Met het lanceren van deze stadionnaam neemt PEC Zwolle het voortouw in het profileren van de regio met de naam IJsseldelta. PEC Zwolle heeft een efficiënt instrument in handen voor het profileren van IJsseldelta als merk. Gemiddeld kijken 2,8 miljoen mensen naar de samenvattingen van de Eredivisiewedstrijden. Ook hebben 600.000 huishoudens een abonnement op Eredivisie Live om volledige wedstrijden te kijken. De club roept overheden, ondernemers en onderwijsinstellingen op om zich aan te sluiten. Ten eerste om de regio te versterken door samenwerking op de scheidslijn van overheid, bedrijfsleven en onderwijs. Ten tweede om de regio met één gezicht te profileren en daarmee de aantrekkingskracht van het gebied op bedrijven, consumenten en talenten te vergroten.

PEC Zwolle kiest bewust voor de naam IJsseldelta. Delta’s zijn wereldwijd een economische motor en de IJsseldelta is hiervan een voorbeeld. Met het water als drijvende kracht is deze regio economisch sterk in ontwikkeling. Trouw schreef op 26 juni 2012: ‘Alles bloeit in Zwolle, behalve het onkruid’. IJsseldelta als naam voor deze regio krijgt daarbij steeds meer draagvlak. Uit onderzoek van de Stentor in 2010 kwam IJsseldelta als beste naam uit de bus voor haar editie in de regio Zwolle. Hierbij werd een reeks argumenten aangedragen. De IJssel is het meest karakteristieke kenmerk dat de regio’s aan weerszijden van de IJssel verbindt. De toevoeging ‘delta’ is een internationale naam met een positieve klank. Verder koppelen steeds meer organisaties de naam aan IJsseldelta, zoals VNO-NCW IJsseldelta, Nationaal Landschap IJsseldelta en Rabobank IJsseldelta. Ook worden binnen de provincie Overijssel vijf sterke regiomerken gepromoot, vanwege het feit dat Overijssel als toeristisch merk niet bestaat. IJsseldelta is één van deze merken en wordt vermarkt door Marketing Oost. Deze organisatienamen zorgen voor bestaande promotie van het merk IJsseldelta. Een naam gekoppeld aan Zwolle (zoals Groot Zwolle) bracht in het onderzoek sentimenten met zich mee, omdat de regio meer is dan alleen Zwolle. Hierbij kan in 2012 het argument worden toegevoegd dat de zestien samenwerkende gemeenten uit de regio geografisch rondom het deltagebied liggen.